Зрелостниците ще учат за изборни манипулации и бежанци. Как една добра идея ще се превърне в скучна теория
Уфффф! Как не искам отново да
говоря за образование! Колко не обичам това! О, колко не обичам това, но
образованието е в основата на изграждането на личността на човека, на
формирането на неговия мироглед и обуславя поведението му.
„Зрелостниците
ще учат за изборни манипулации и бежанци
Още от първи клас децата ще имат уроци как да реагират
при терористична заплаха“
Единадесетокласниците ще
учат за купуването и продаването на класове, а дванадесетокласниците - за
глобалните съвременни проблеми като етническо напрежение, радикализация,
имиграция и др. Това са част от новите знания, които бъдещите зрелостници
трябва да овладеят по "Гражданско образование". Проектите на учебни
програми по този предмет, който според новия училищен закон ще се учи в
последните два класа от средното образование, бяха представени вчера от
просветното министерство. Те ще влязат в сила през учебната 2020/21 г., т.е.
първите, които ще учат по тях, са децата, които наесен влизат в седми клас.
Предметът „гражданско
образование“ ще замени предмета „свят и личност“.
Вече си представям какво ще
се получи. Предварително го знам, че с малки изключения няма кой да им
преподава за етническо напрежение, радикализация и емиграция без колегата да
има почни никакъв опит. Теоретичната подготовка не е би била достатъчно за да
може колегата да си свърши качествено работата.
Нека да ви дам задание за домашно мислене. Колко от вас, които имате убеждението, че сте будни и осведомени бихме могли да говорите по подобни въпроси повече от 5 минути. Вярно е, че доброто преподаване не означава непременно посока на преподаване учител – ученици Последните би трябвало да имат възможност да говорят повече, но от учителят се предполага да има умения на модератор.
Зрелостниците ще трябва да
бъдат обучавани на практически знания -
да познават основните социални права, характеристиките на пазара на труда, да
знаят как да се представят пред работодател, да разбират същността на пазарната
икономика, що е то "линия на бедност".
Твърдя, че малко хора в
горна степен знаят как се пише неклиширана автобиография. Как един учител,
който никога през живота си не се борил с конкуренция на пазара на труда, не е
писал автобиографии, не се явявал на събеседване за работа биха могли да научат
младежите да това? Тук Шекспир ще се окаже абсолютно прав – този който може го
прави, а който не може го преподава!
Учениците ще трябва да оценяват глобалните проблеми на
съвременността като тероризъм, ксенофобия, етническо напрежение, радикализация,
войната и мира. Новите понятия, които трябва да осмислят, са "емиграция и
имиграция", "бежанци", "глобализация",
"микросреда". Как ви се струва?
Да ви кажа още сега. Знаете
ли какво ще стане? Отново ще има скучни лекции и теория. Младежите ще дремят и
джиткат на джи-си-емчетата. Вместо проблемност и казуси ще се почна една
теория!
Половината от часовете по
този предмет трябва да са за практически дейности и упражнения - изработване на
социалнозначим проект, проучване на глобален проблем. Вече знаете какво
ще се получи. Копи-пейст вече е държавна политика и едва ли не черта от
националния ни характер. „Чукването“ (със среден пръст, обикновено) на „чичко
Гугъл“ и после копи-пейст! Формализиране и скука! Един чете – другите скучаят и
шумят!
А като се сетя как колежките
от бившата детска градина на синчето ми „преподаваха“ знания за опазване от
тероризъм, ми настръхват косите. Синчето
ми още говори за това и гледа уплашено. Началните учителки сигурно ще бъдат
обучавани от НСБОП или пенсионери от МОСАД!
Моля ви се! Ето вижте как
една добра идея от бързане ще се изроди в клишета, теория, плагиатство,
копи-пейст дейност.
--------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------
Comments