МОН отново поставя каруцата пред коня

В МОН решени да спрат лесното попълване на извинителни бележки

Отново поредна дивотия.

Бягствата са отговора на младежите на закостенялата образователна система и енциклопедичното образование. Все още имаме "разказвателни" предмети.
Плагиатството е практика в учебните ни заведения, а копи-пейст системата е ежедневие. Липсва всякаква проблемност и казусност в преподаването. Всички, всичко вече може да бъде намерено и научено от интернет. Учениците вече не получават първа информация от учителите.
Класна стая в българско училище

Ролята на учителя вече е да е консултант, ментор, съветник. Учениците искат да бъдат изслушвани. Все още има казармена дисциплина в училищата. Все още учениците застават "мирно" при команда "клас стани - клас мирно"!

Учениците са фрустрирани, демотивирани.

Скучното преподаване, липсата на съвременна техника, ИТ, дискусионност и наизуствяването ги отблъсква, фрустрира и....бягат. Какво могат друго да направят.

Системата на поставяне на отсъствия е като поставяне на осмирителна риза в психиатричните заведения. Фалшивите медицински бележки ще продължат даже и с холограма. Проблемът е на друго място и поставянето на нови ограничения няма да го реши.

Някой дали може да ми обясни смисъла на поставянето на отсъствия?
Ако има бариерни изпити, пред независими проверители и изпитващи, това ще накара младежите да посещават училище и да работят.
Класна стая в училище във Финландия

На мои въпроси относно бягствата им, ученици обясняват, че много често идват на училище, защото са принуждавани от родителите. Иначе ако не идвали на училище – родителите ще ги накарат да работят. А те не искат да го правят. Просто не им се работи.

Принудата не води към положителни резултати. Всички знаем това.
В образователната система все още има методи, разпоредби и правила от времето на авторитарните режими.
Час в училище във Финландия

Какъв е смисълът на класните работи? Какъв процент от оценката в края на учебния срок се дължи на оценката от класната работа. Всички знаем, че една класна работа не може и никога да дава точна диагностика на знанието на учениците. Те може и много да знаят, но поради различни причини в този ден може да не успеят да покажат максимално знанията си.  

Освен това системата на „оценяване“ е несправедлива и неточна. Учителите трябва да бъдат освободени от тази тежест да слагат бариери. Учителите трябва да подготвят учениците за успешно явяване на изпити и прескачане на определени бариери, а не да ги дърпат и спират.
Отново възниква необходимостта от въвеждането на изпитна система в края на учебната година през независим изпитващ орган.

Класните работи единствено нагнетяват фрустрация в и без това фрустрираните младежи.
Бедността и липсата на средства в училищата връзва ръцете на учителите. Те не могат свободно да разполагат с копирна техника. Те са принудени да събират стотинки от учениците за да могат да направят тестове с тях.
Клас в училище във Финландия

И последно. Всички умения, които са необходими на човек за реализиране на пазара на труда не се формират в училище. Ние продължаваме, все още, да преоткриваме колелото и топлата вода. А после младежите пият по една студена вода след завършването на образованието.
А училищата се превърнаха в печатници на дипломи.


Както и висшите училище, впрочем.

Спасението от скуката и бягство от фрустрацията

Comments

Popular posts from this blog

Като няма прокопсия-плюл съм в тази орисия!

Как "увисналата карантия" на един мъж предизвика оживена полемика относно "тежкото положение" на учителството.

Безликото чудовище на държавната администрация ни убива. Войната на един от нас с нея.