МОН отново поставя каруцата пред коня
„В МОН решени да спрат лесното попълване на извинителни
бележки“
Отново поредна дивотия.
Бягствата са отговора
на младежите на закостенялата образователна система и енциклопедичното
образование. Все още имаме "разказвателни" предмети.
Плагиатството е
практика в учебните ни заведения, а копи-пейст системата е ежедневие. Липсва
всякаква проблемност и казусност в преподаването. Всички, всичко вече може да
бъде намерено и научено от интернет. Учениците вече не получават първа
информация от учителите.
Класна стая в българско училище |
Ролята на учителя вече
е да е консултант, ментор, съветник. Учениците искат да бъдат изслушвани. Все
още има казармена дисциплина в училищата. Все още учениците
застават "мирно" при команда "клас стани - клас мирно"!
Учениците са
фрустрирани, демотивирани.
Скучното преподаване,
липсата на съвременна техника, ИТ, дискусионност и наизуствяването ги
отблъсква, фрустрира и....бягат. Какво могат друго да направят.
Системата на поставяне
на отсъствия е като поставяне на осмирителна риза в психиатричните заведения.
Фалшивите медицински бележки ще продължат даже и с холограма. Проблемът е на
друго място и поставянето на нови ограничения няма да го реши.
Някой дали може да ми обясни смисъла на поставянето на отсъствия?
Ако има бариерни изпити, пред независими проверители и изпитващи, това ще
накара младежите да посещават училище и да работят.
Класна стая в училище във Финландия |
На мои въпроси относно бягствата им, ученици обясняват, че много често
идват на училище, защото са принуждавани от родителите. Иначе ако не идвали на
училище – родителите ще ги накарат да работят. А те не искат да го правят.
Просто не им се работи.
Принудата не води към положителни резултати. Всички знаем това.
В образователната система все още има методи, разпоредби и правила от
времето на авторитарните режими.
Час в училище във Финландия |
Какъв е смисълът на класните работи? Какъв процент от оценката в края на
учебния срок се дължи на оценката от класната работа. Всички знаем, че една
класна работа не може и никога да дава точна диагностика на знанието на
учениците. Те може и много да знаят, но поради различни причини в този ден може
да не успеят да покажат максимално знанията си.
Освен това системата на „оценяване“ е несправедлива и неточна. Учителите
трябва да бъдат освободени от тази тежест да слагат бариери. Учителите трябва
да подготвят учениците за успешно явяване на изпити и прескачане на определени
бариери, а не да ги дърпат и спират.
Отново възниква необходимостта от въвеждането на изпитна система в края на
учебната година през независим изпитващ орган.
Класните работи единствено нагнетяват фрустрация в и без това фрустрираните
младежи.
Бедността и липсата на средства в училищата връзва ръцете на учителите. Те
не могат свободно да разполагат с копирна техника. Те са принудени да събират
стотинки от учениците за да могат да направят тестове с тях.
Клас в училище във Финландия |
И последно. Всички умения, които са необходими на човек за реализиране на
пазара на труда не се формират в училище. Ние продължаваме, все още, да преоткриваме колелото и топлата вода. А после младежите пият по една студена вода след завършването на
образованието.
А училищата се превърнаха в печатници на дипломи.
Както и висшите училище, впрочем.
Спасението от скуката и бягство от фрустрацията |
Comments