Някои критични размисли относно т.нар. ромски стипендии

В дните на предизборна надпревара МОН и министър Кунева отново сътвори грандиозен скандал. Дали толкова си може каката или нарочно го прави?
Става дума за отпускането на стипендии на цигани в гимназиален етап при успех…3.50!
Един частен ромски фонд щял да даде 60 % от сумите за стипендии, а оставалите 40 % българската държава. Все едно Бил Гейтс като дава стипендии на деца да иска от американската държава да допълва сумата на тези стипендии.
Нека малко да разсъждаваме заедно по този грандиозен скандал.
Първо искам да се застраховам, че не съм от ранга на Цвета Кирилова. Тя отлично успя да сложи Каката на мястото й.

И така!
Нека да видим какво казва Конституцията на РБългария.
„Чл. 6. (1) Всички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права.
(2) Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние.“
Днес в предаването "Преди всички" по "Хоризонт" председателят на Център "Амалипе", някой си, Деян Колев отново се пробва да манипулира слушателите.
Моля, чуйте аудио файла тук:
Този човек, отдавна надскочил масрафа си, каза следното:
Факт е, че нашите колеги от МОН не обясниха добре какво представлява стипендиантката програма за ромските деца и че тя е от полза за абсолютно всички. Пропуснаха, по чисто човешки начин, да обяснят защо е необходима такава програма, че много от ромските деца тръгват в едно по-неблагоприятно положение, липсва семейна подкрепа вкъщи, все още са живи и някои патриархални традиции като ранните бракове... и ако искаме те да постигнат същите образователни резултати, както всички деца, е необходима някаква допълнителна подкрепа.“
С други думи:
-          МОН няма никакви връзки с обществеността. То какво ли има там!
-          Ромските деца тръгват в едно по-неблагоприятно положение, защото родителите им не работят
-     
 
Семейната подкрепа вкъщи, морална и финансова, си е проблем на самото семейство. Така е и при мнозинството българи. Имам семейна приятелка българска туркиня, която има много скромен произход. Това момиче сама си гледа детето и е високо платен банков служител. Каква подкрепа е могла да получи тя вкъщи? Сама ми е споделяла, че родители й не са одобрявали избора й на учебно заведение. Освен циганско малцинство, у нас има и каракачанско, влашко, арменско, турско, еврейско, арабско, че даже и ТОРЛАШКО, такова…Те, всичките, как успяват да дават подкрепа в семействата си и техните деца учат, успяват, ВЪПРЕКИ българската държава?
-          Ранните бракове, ако въобще има бракове при това малцинство, си е чиста педофилия и нека българската държава да стовари закона с всичка сила върху главите на престъпниците.
-          Децата от цигански произход ще постигнат същите резултати в училище ако го посещават редовно, работят в часовете, учат си уроците (не просят и кръстосват улиците за да направят някоя дивотия). Държавата в лицето на учителите и образователната система дава достатъчна подкрепа. Останалите деца, децата на работническата класа, също срещат трудности при закупуването на учебници. Учебник по английски език, само, излиза около  60 лв на година. Самият аз срещам трудности да мотивирам родителите и младежите да си набавят учебни помагала. Каква подкрепа дава държавата на тези младежи? Никаква! Те учат и се трудят ВЪПРЕКИ държавната машина. Въпреки!
Този човек заяви в ефир, че и сега много училища подпомагат децата от цигански произход с карти за пътуване или учебници. Да правят го. Къде от добра душа – къде от принуда, защото всеки ученик носи със себе си субсидия за учебното заведение. Това е истината!
В интервюто този Деян Колев заяви също:
„Законът срещу дискриминация ясно казва, че изравнителните мерки до момента, в който се постигне реално равноправие, не са дискриминация. Фактът е, че в момента едва 10% от ромите имат средно образование – срещу 34% от турците и 78% от българите. Ясно е, че това е една огромна разлика. Цялото общество имаме интерес да имаме много роми със средно образование, да стигнат поне до тези 78%. Това ще бъде квалифицирана работна ръка за българската икономика.“
Реално равноправие? Добре ли чух? Къде, другарки и другари, има такова нещо? Вие знаете ли? Реално равноправие!
Аз знам, че равноправието, уж, е гарантирано пред законите. Там се търси равноправие.
Този човек иска държавните училища на всяка цена да се превърнат в печатници на дипломи. Не че не са в момента! Не! Обществото ни няма интерес от девалвирано средно образование. И без това всяка година училището ни бълва полуграмотни младежи, които след това получават и висше образование. Квалифицираната работна ръка за икономиката не е само проблем на образованието и обществото ни. То е и проблем за КАПИТАЛА. Той, КАПИТАЛЪТ, не прави нищо друго освен да експлоатира и мърка. Къде е ангажиментът на работодателите в квалифицирането на работната ръка. Съсипването на техникумите не е дело на учителите, а на българската държава и политиците ни. Съсипването на образованието ни също!
„Изравнителните мерки до момента да се постигне реално равноправие“ не е дискриминация. Необходимо е равноправие пред закона, а в образованието нещата стоят по друг начин - или работиш и учиш или не. Цвета Кирилова каза в писмото си много правилно:
Трудности, разбира се, с които се бори всяко българско дете още от първи клас в училище, независимо дали е ромче, българче, арменче или марсианче. Как ще ни убедите, госпожо чиновник, че деца в 9 и 10 клас имат проблеми с българския език? Какво са правили досега в българското училище и как са стигнали изобщо до 9 и 10 клас, след като не знаят задължителния официален език в Република България.
Къде в света държавата отпуска стипендии на малцинства да учат. Даже и в „най-демократичната“ страна в света САЩ, стипендии се отпускат за резултати и отличен успех, за постижения, а не заради цвят на кожата. Камо ли за успех от….3.50! Това последното е нещо много иновативно, в световен мащаб, от страна на МОН!
Деян Колев дава пример с ром, преводач, изучил се със стипендия в чужбина. Само, че не обяснява как така е било възможно това. С една малка стипендия е могло да стане това. Какво е било това момче? Какви са били условията. Примерът на Деян Колев е просто смешен, но заслужава да размишляваме в тази посока.
И последно.
Този човек каза в интервюто, че учителите на децата от цигански произход щели да им бъдат наставници. Отново pro bono, нали? Все едно, че те и сега не са им наставници. Още едно задължение за учителите, отново безплатно, заедно с останалите камари задължения.
Децата няма да учат, но ще бъдат доучвани безплатно от учителите.



Comments

Popular posts from this blog

Като няма прокопсия-плюл съм в тази орисия!

Как "увисналата карантия" на един мъж предизвика оживена полемика относно "тежкото положение" на учителството.

Безликото чудовище на държавната администрация ни убива. Войната на един от нас с нея.